- 2024 február 14.
- Posted by: Dr. Bagó Zoltán
- Category: Beszámolók

Méltatlanul alacsony fizetések a városi köztisztviselőknél, de azért olcsón eladtuk a Diákfarmot!
Kedves Kalocsaiak!
2022 dec. 16.-án volt a következő Testületi ülés.
Egyhangúan elfogadtuk az
- ún. Végső menedékes villamosenergia ellátásban lévő fogyasztási helyek villamos energia beszerzését,
- a villamos energia közbeszerzést a 2023-as évre,
- a városházi köztisztviselők fizetésemelését,
- az SZMSZ módosítását,
- a kegyeleti közszolgáltatási szerződés megkötését,
- a Kígyó u. gyalogátkelőhely kialakítását,
- a Petőfi S. u. járdaszakasz felújítását és
- a 2023. évi járási startmunka közfoglalkoztatási programot. ‼️
Ebből is látszik, hogy értelmes és világos szakmai ügyekben a nemfideszes képviselők sosem gördítettek akadályt a városvezetés elé.‼️
3. napirend volt Kalocsa 2022. évi költségvetési rendeletének harmadik módosítása. Önbevallással ért fel, amikor dr Filvig polgármester azt mondta:
„Kalocsa gazdasági ereje, adóerőképessége az az országos átlag alatt van mélyen.”
Pedig ugye milyen jó, hogy nem ellenzéki város vagyunk?
A lobbierő hiányának elismerését csak tovább fokozta, amikor egy beígért, de hiányzó 63 millió forintos tétel vonatkozásában kérdésemre dr Filvig elmondta:
„a megváltozott gazdasági körülményekre tekintettel nem nyílt meg ez a támogatási lehetőség, így nem is tudta az önkormányzat benyújtani, tehát önerőből kellett ezt lefinanszírozni. Magyarul ez a 63 millió Ft a kiadási oldalon is szerepelt, de bevételi oldalon is szerepelt, és a bevételi oldal az nem realizálódott, mert nem nyílt meg az a támogatási ablak, amellyel a költségvetés tervezésekor kalkuláltunk”.
Mindezek ellenére a fideszesek, Balogi és dr Vincze András megszavazta az előterjesztést.‼️
A 4. napirendben, az ún. 2022. évi költségvetési kitekintő határozat esetében ugyanez történt.
Az 5. napirend a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek 2023. évi illetményalapjának a meghatározása volt. Elszomorító volt hallani a jegyzői indoklást :
„Tavaly 7% volt az emelés, azt azért meg kívánnám jegyezni, és az infláció az 20-25% között van. A mostani emelés (15.4%) az látható, hogy még a 2022 év eleji szintet kicsit megközelíti, de ott is azért pár %-kal alatta vagyunk, tehát 2023-ban nem terveztünk semmi reál béremelést”.
Erre reagálva elmondtam, hogy:
„Csak itt a közgyűlésen is szeretném elmondani azt, amit a bizottsági ülésen is elmondtam, hogy tudomásul veszem, hogy a feszes gazdálkodás miatt ennél többre nincsen lehetőség, pedig kellene, ezért meg is fogom szavazni az előterjesztést. De szeretném, hogyha lehetőségeink engedik, akkor mivel én keveslem ezt az emelést, ezért a jövő költségvetésében még esetleg erre térjünk vissza.”
A 7. napirend megint ingatlan értékesítés volt, most a Diákfarmtól vált meg a város. Ez megint a kalocsai vagyonherdálás állatorvosi lova szerintem, hiszen 6 éve egy bérlő felelt az ingatlan állagáért, állapotáért.
„Az a kérdésem, hogy miért csökken ennek az ingatlannak reál értéken az ára? 2016 júniusában, aztán 2016 augusztusában tárgyalta ugyanígy a képviselő-testület, azokban az előterjesztésekben a mostani bérlő, akkor vételi ajánlatot is beadott az önkormányzatnak, akkor 50.800.000 forintért kívánta megvenni, ami akkori áron 162.000 Euró volt. Bérelte 6 évig, van egy új értékbecslésünk, közben 7,4 millió Forintot költöttünk még emellett a tűzivízre, és most kisebb vételi ajánlattal jön ide ez a vevő, nem beszélve arról, hogy bocsánat, de pofátlan az az ajánlat, ami 1 forinttal ‼️haladja meg a kiírási árat. Tehát ez az ingatlan, ha még a tűzivíz tárolót nem is veszem bele, csak a reál értéket, akkor is 66 millió Ft reál értéken, és ehhez képest a 7 évvel ezelőtti áron kívánjuk neki odaadni, én ezt nem értem. (…) Nekem az a véleményem, illetve észrevételem, hogy a magam részéről ezt az előterjesztést nem fogom támogatni tekintettel arra, hogy az az érv, hogy az ingatlan állapota ilyen, ez számomra nem érv, amikor 6 éve ő a bérlő. Tehát akkor az ingatlan állapota az azért ilyen, mert 6 éve ő a bérlő. Innentől fogva, ha van egy értékbecslésünk erre az összegre, semmi nem köt minket ahhoz, hogy 1 forinttal ‼️drágábban odaadjuk annak az embernek, aki miatt ilyen az ingatlan állapota. Én ezt köszönöm szépen, én ezt nem óhajtom támogatni, ilyenekhez sosem adom a nevem!”
Ennek ellenére 52.6 millió forintért a fideszesek eladták a Diákfarm/Vízimadár Park és Szabadidő Központot. Önök szerint kik jártak jól?
10. napirendi pont volt a Cigány Nemzetiségi Önkormányzat 400.000 Ft-os támogatási igénye. Az ügyet így foglaltam akkor össze:
„jól értem-e azt, hogy a kisebbségi önkormányzat 2018-ban elindult egy pályázaton, beígérte az önerőt, utána megnyerte, megvalósította a pályázatot, csak éppen elköltötte a beígért önerőt? És most kérik így utólag, 4 év után, hogy ja, bocs, elköltöttük azt, és akkor azt légyszi adjátok már bele? Ez körülbelül erről szól?”
Erre a jegyző válasza: „Sarkosan, de igen.”
A vita után az volt a véleményem, hogy :
“Függetlenül attól, hogy ez Kalocsa Város Cigány Nemzetiségi Önkormányzatának a támogatási igénye, én azt gondolom, hogy az önkormányzatnak közpénz vonatkozásában nem kéne kinyitnia Pandora szelencéjét, nem kéne egy olyan gyakorlatot bevenni, hogy adott önkormányzati partnerek pályázatok vonatkozásában esetleges sikertelenség vagy egyéb okok miatt egyébként hiánnyal küzdenek, és utána utólagosan idejönnek az önkormányzat elé, és azt kérik, hogy ezt fizesse meg. Hiszen ezzel az erővel sportegyesületek, kulturális egyesületek, bárki, idézőjelben bárki jöhetne azzal, hogyha tudna arra hivatkozni, hogy „de hát anno ekkor ennek is megadta ezt a lehetőséget az önkormányzat”. Én pusztán ezért nem szeretném támogatni ezt az előterjesztést. Köszönöm. És nem az összegszerűsége miatt.”☝️
És ezek után Dr. Filvig Géza a tavalyi közpénzből nyomott Néplap utánzatban „a 2022-es évet az előrelépés éveként jellemezte”!
Folytatom…