- 2023 december 29.
- Posted by: Dr. Bagó Zoltán
- Category: Beszámolók

Csekkoljuk együtt, hogy ki mikor mond igazat a Főtér kapcsán
Kedves Kalocsaiak!
Így év végén tekintsünk vissza egy kicsit időrendben haladva, és nézzük át, hogy hogyan állt a város alig több mint 1 éve – és hogy változott-e azóta valami.
2022. november 24-én volt a soron következő Testületi Ülés.
1️⃣ Első napirendünk volt a Főtéri elkerülő út. Akkor már 10 hónapja (!) dolgozott a hivatal a Szentháromság teret kiváltó úthálózat nyomvonaláról. (2022. június 14.-én volt is erről egy informális egyeztetés a Képviselő-testület tagjaival. Egy kecskeméti tervezőirodát kértünk fel, és amik elkészültek tervek, azoknak a megvalósíthatóságát vizsgálták.)
➡️„Sajnálatos módon nincs még olyan megoldás, legalábbis az én fejemben, amely egy megnyugtató, jó választ adna a forgalmi helyzetnek a kezelésére (…) nincs olyan nyomvonal terv, amely rövidtávon megvalósítható lenne (…) de azt, hogy a magántulajdonú ingatlanokkal elkezdjünk egyezkedni akár, és ha nem sikerül, a kisajátítási eljárást hosszú évekig folyamatban tartani, nyilván igen jelentős forrásösszeggel, amely jelenleg nem áll rendelkezésre, azzal nem leszünk előrébb.” – indított akkor dr Filvig.
➡️ Ezekre rá is kérdeztem: „Szerintem az elején érdemes tisztázni, hogy két különböző – bár azonos kérdéskörök, – két különböző problémáról beszélünk. Hogyha jól értem, akkor a mostani előterjesztés az egy felhatalmazás és forrás kérése egy újabb koncepcióterv kidolgozásához. Akkor, amikor – és ez az első kérdésem, – hogy jól láttam-e, hogy itt a vetítés talán az első oldalán mindjárt a 2022. március 4-i dátum szerepelt. Ez azt jelenti, hogy 8 hónapja készült ez az írás… (…) A második kérdésem az az, hogy ugye mi áprilisban értesültünk először a Képviselő-testület informálisan arról, hogy elkészült egy ilyen, a második kérdés az annyi, hogy sajnos nem emlékszem már, hogy mennyibe került ez a koncepció, amit megszavaztunk, hogy ezt az 5 verziót elkészíti a Vonalvezető Kft? És a harmadik kérdésem pedig az, hogy a szóbeli indoklásnál Osztályvezető úr részéről is elhangzott, most Polgármester úr szájából is elhangzott, hogy idézem „azzal nem leszünk előrébb”, az írásos előterjesztés 4. oldalán is mindjárt az első mondatnak az a vége, hogy bármelyik megvalósítása nem lehetséges. Akkor kérdezem azt, hogy ezek után mire akarunk még költeni nettó 3.000.000 Forintot … ?”
Igen Kedves Kalocsaiak!‼️
2022 november 24-én tehát még
- nem tudtuk hogy mi történt az elmúlt hónapokban az ügyben. 5 hónap alatt annyit sikerült Filvignek letenni az asztalra, hogy még rakjunk bruttó 3.800.000 Forintot abba, hogy a kialakult helyzetet megoldjuk, pedig azt már láttuk júniusban is.‼️
- nem ismertük az Érsekség aktuális álláspontját. Egy évvel korábban Vörös Márta főépítész asszony még azt mondta nekünk, hogy „akár már a holnapi nap folyamán le tud rakni egy olyan tervet vagy koncepciót az asztalra, ami lehetővé teszi azt, hogy lehet, hogy csak egy sávosan, de ideiglenesen a forgalom is menjen a főtéren, és az építkezést se kelljen befejezni”.‼️
➡️ Filvig erre azt válaszolta: „A Főépítész asszony ígéretére (…) a Főépítész asszonyt tessék megkérdezni, én nem tudok az Ő nevében válaszolni, ez erre irányult az a kérdése, hogy Ő milyen javaslatot tenne, ezt nem tudom megválaszolni. Azt, hogy megoldásban segítenek-e vagy nem, azzal, hogy a Szentháromság tér vagyonkezelésbe átkerült az Érsekséghez, nyilván ez az Ő rendelkezésük, Ők végzik ott a felújítást, azt a beruházást, ez az elkerülő út része az pedig önkormányzati feladat, ezt az önkormányzatunknak kell megoldani. Mindenki a saját munkájára koncentrál.”
Kedves Kalocsaiak!
➡️ Még a fideszes képviselők is egyetértettek a Gazdasági Bizottságban abban, hogy a bemutatott variációk sajnos messze elavult és nem gyakorlatias koncepciót mutattak be az európai közlekedéskultúrához, vagy a történelmi óvárosokkal rendelkező magyar városok épített örökségeihez képest, hiszen minden ilyen városban és külföldön is, nyugaton is és nagyobb magyarországi városokban is olyan utakat csinálnak, amik nem a történelmi belvárost rombolják ketté, hanem elkerülik azt.‼️
➡️ Mindezek ellenére a Képviselő-testület döntött arról, hogy a Szentháromság tér gépjárműforgalom alóli mentesítése miatt kialakult közlekedési nehézségek javítása érdekében szaktervező bevonásával kizárólag az önkormányzat tulajdonát képező meglévő közúthálózati elemek, közterületek fejlesztésére, adott esetben szükségessé váló forgalomtechnikai beavatkozások, új parkolóhelyek kialakítására koncepcióterv kerüljön kidolgozásra 2023. február 28-ig.‼️
Döntsék el Önök, hogy akkor tavaly ki hallgatott el információkat a Testület elől, és ki nem mondott igazat?
Folytatom…