Miért tart itt a város? –  2021 november/decemberben 99 évre eldőlt Kalocsa közlekedésének jövője – elvették a Főteret

Kedves Kalocsaiak!

Egyre többen kérdezik tőlem, hogy miért foglalkozom 1-2 éves dolgokkal, és arra is egyre több visszajelzést kapok, hogy most már így értik, hogy miért vannak a múlt heti, múlt havi történések városunkban. A jövő válaszait és megoldásait ugyanis a közelmúltban kell keresnünk.

A válasz tehát egyszerű: cikksorozatomban az előző részekben igyekeztem feltárni Önöknek, hogy mióta, hogyan, miért, és kik miatt tart 2023-ban ott a város, ahol most van. Fontos látni az összefüggéseket.

Továbbra is időrendben haladva, így érkeztünk el 2021 november 22.-éhez, amikor rendkívüli képviselő testületi ülés volt a főtéri építkezések előrehaladásáról.

Előzmények:

1) 2011 augusztusában indult a főszékesegyházban a stukkók leválásával indokolt felújítás

2) 2016. február 25-én volt az első határozat, amikor hozzájárult az önkormányzat a Szentháromság szobor áthelyezéséhez, és a háborús emlékmű elhelyezéséhez.

3) 2019 február 28-án döntött újra a képviselő-testület, akkor kapott az első ütemre egy látványtervet, és erre született egy testületi jóváhagyás.

4) 2021. január 13-án írt alá egy megállapodást a Város és az Érsekség, miszerint az egyház vállalta halasztó hatállyal, hogy július 31-ig megszerzi az exhumálási engedélyt, a munkálatokat pedig 2021. december 31-ig befejezi

5) Tudomásom szerint – minden ezzel ellentétes utólagos és hazug magyarázkodással, fogadatlan prókátorok álszakmai kotnyeleskedésével, és izgága álhírterjesztők okoskodásával ellentétben – 2021 nyarán az Érsekség nem(!) arról tájékoztatta a Polgármestert és a Műszaki Osztályt, hogy le akarják végérvényesen zárni a teret, hanem (!) pont az ellenkezőjéről, arról, hogy határidőre/évvégére kész lesznek a munkálatokkal, és visszaadják a teret a forgalomnak.

6) Ezt szeptemberben egy helyszín bejáráson – ahol magam is részt vettem – szóban meg is erősítette Vörös Márta.
‼️AZ ÜLÉSEN AZONBAN – óriási meglepetésre – AZ DERÜLT KI, HOGY A 2014- óta HÚZÓDÓ ÉPÍTKEZÉS HATÁRIDEJÉNEK ÚJABB MEGHOSSZABBÍTÁSÁT KÉRI AZ ÉRSEKSÉG.‼️

És innentől kérem olvassák szó szerint az elhangzottakat. Hogy kinek van igaza, döntsék el Önök! Fontos: Simon Zoltán, Kákonyi István, Schmidt Rajmund, és Pécsi Vivien – szokás szerint – ebben a napirendi pontban sem tartotta fontosnak hogy hozzászóljon.

Vigyázat, hosszú!

‍Dr Filvig Géza: “(…) amikor az érsekség egy tulajdonosi hozzájárulást kért és különböző megállapodások zajlottak (…) nehezítette a munkálatokat a szovjet katonai sírhelyek, (…) ezért az Önkormányzatunk adott is a temetőben egy helyet, ez az akadály is elhárult. (…) Ezeket vettük most itt bele, és nyilván folyt egy egyeztetés, és jött az érsekség részéről egy ajánlat, hogy egy elkerülő út lehetőségét vizsgáljuk meg, amely nagyon jó elképzelés, nagyon szép ötlet, de nyilván erről akkor tudunk beszélni, hogy ezt a projektet befejezzük, és hogyha a főtér elkészül.(…) a jelenlegi úthálózat az nem teszi lehetővé, hogy ne nyissuk meg a főteret (…) Eredetileg is kétirányú forgalom volt a Főtéren, tehát mindenkinek ezzel kellett számolni, hogy ez egy kétirányú forgalmat bonyolító főtér és a terveken is úgy szerepel, hogy ott kétirányú forgalom van. Elkezdtük a tárgyalást az egyeztetést, a tervezést, (…) de nyilván ezt nem tudjuk úgy tenni, hogy a Főtér forgalmát zárva tartsuk, és úgy kezdjük el az elkerülő útnak a tervezését, forrás felkutatását kialakítását. (…) mert eredetileg abba maradtunk, hogy az útnál váltott irányú forgalom biztosítva lesz, hogy zárjuk le a főteret, mert az egykor gyorsítja a folyamatot és egy kicsit költséghatékonyabbá tegye, jó legyen, nyilván egy fél évet, 8 hónapot kibír a város, hogyha le van zárva, ebben is partner volt mindig az önkormányzat. Most egy kicsit kényelmetlen helyzet előtt állunk, de remélem, hogy nem lesz ebből további kényelmetlenség, hogy december 31-ig a főteret, illetve a közlekedést birtokba tudja venni a lakosság.

Dr Bábel Balázs: “Nem szabad veszni hagyni ezt a területet, erre nem lehet rátenni egy utat, ha rátesszük vége van. Amin menni tudnak, azért kellett itt fölbontani a Kiskőrös felé vezető utat, kérdeztem, mert nem elég teherbíró, na, most erre teherbíró utat teszünk, akkor annak vége van. A múlt elveszett. Ki kell kerülni, ezt a területet és nekünk van is hozzá megoldásunk, és itt is áldozatot vállalunk, mert 2 udvar részünket adjuk oda útnak. Erről már korábban is szó volt, még Török polgármester úr mondta, hogy adjam oda, hát mondom én ingyen nem adhatom oda azt a Katona ház udvarát, hogy kerüljük ki, nem adhatom oda, de most, hogy ez fönnáll, így az érsekség fölvállalja azt, hogy a Katona ház udvarán és a Huber-ház udvarán átvezetve egy útnak kikerüljük ezt, és ott a körforgalomnál jöjjön ki majd az út, és legyen egy egységes szép terünk. Aki Pécsett vagy bárhol jár, látja azt, hogy le van zárva a tér, oda autók nem mennek be. Itt is ki lehet, most is megy az élet, ki lehet kerülni. Feltételezem azt, hogy mi ezért jöttünk és ez közbejött még, amit nem látunk előre, most látjuk, hogy milyen értékek vannak, mert ha ezt úttal le borítjuk, vége van. (…) Nemcsak a Kiskunságban, hanem az egész Alföldön nincs olyan város, amelyik épp ilyen emlékkel tudná bizonyítani ezeréves múltját, ezért azt, hogy azt javasoljuk, hogy a Szentháromság teret forgalom alól mentessé kell tenni, még ideiglenes útépítés is maradandó és visszafordíthatatlan károsodást okozna. Ezért a javaslatunk az, hogy épüljön ki elkerülő út, amelyhez az érsekség 2 udvarából való kialakítással hozzájárul.

Vörös Márta: (…) “a látogatószám, nemhogy negyvenezer, negyvenezer fölötti (…) arányában, amely az érsekség általi, úgymond hatókörből jön, na most, ez a fele ez busszal érkezik, csoporttal jön, illetve egyéni látogató az, hogy a városban mit tud tenni, azt én nem tudom, tehát erre nincs rálátásunk, nem is cél ez most. (…) Pénzügyre visszatérve az összes beruházásunk, tehát értem ezalatt a székesegyházat, a teret, nem haladja meg a 3,2 milliárdot, ami azt jelenti, hogy ebben még Múzeum is van, és olyan kastély, érseki kastélybeli felújítások, amihez a város tulajdonképpen sem a székesegyház tekintetében, sem a múzeum tekintetében, sem a kastély tekintetében ugye nem a városi büdzséből. Igen az Szentháromság tér munkájához, több mint 300.000.000 forintot tett hozzá az érsekség saját forrásból. (…) A Kalocsa Szívében 400.000.000 forintos EU-s támogatást kaptunk, maga a beruházás majdnem elérte az 1.000.000.000 Ft-ot, tehát egy múzeumi beruházás.”

Dr Bábel Balázs: “(…) és fölvetettük a kérelembe, hogy akkor lenne igazán jó, hogyha az elkerülő útra is kapnánk támogatást. Ebbe is mondta, telefonon beszéltem a miniszter úrral, hogy a kormányülésen fogom támogatni ezt a kérést, hogy kapjunk. Miről van szó, ugye itt, mi ha alsóbb szinten kezdjük, kérjük a kéréseket, akkor vagy az, hogy nincs pénz, vagy majd össze kotorászunk, hát ugye mikor a tér második részére kértünk (…) Ugye megnövekedtek, amire nem számoltunk kiadások és ezért fordultunk egy újabb kérelemmel, amit vagy megkapunk, vagy nem, de én bízom benne, hogy megkapunk.”

Vörös Márta: “Ehhez csak egy nagyon pici adalékot szeretnék mondani, hogy ebbe, ami a 3,2-be nincs 2 milliárd Ft a székesegyház és az alatta lévő régészet költségébe és úgy, hogy a teljes tető, tornyok, teljes szerkezeti cseréjével, az alatta lévő padozatnak és földmunkának is régészeti munkának a szkennelésével együtt, nincs 2 milliárd Ft.”‍

Dr. Filvig Géza: “Azt tudom mondani, hogy nincs idegenforgalom és az elmúlt években sem volt nem a covid miatt, hanem mivel, hogy nincs egy normális szállodája a városnak. Sajnálatos módon, hogyha Kalocsára jön jelenleg egy turista, akkor még egy nyilvános WC 100 Ft-os használati díja sem érinti az önkormányzati bevételt, vagy az önkormányzati cégnek a bevételét. Nincs bevétel, turisztikai bevételünk.”

Vörös Márta: “A kérelmünk 800 millióról szólt, amelyben nem csak az elkerülő út van, hanem még annak a rom rekonstrukciója, amelynek a forrásait felhasználtuk ugye a többletköltségeinkre, jelen pillanatban erre már, még nincs elegendő pénzünk. Tehát ez az összeg, ez nemcsak ezt az elkerülő út kialakítását érinti. Viszont még egyet hadd tegyek ehhez hozzá, amit Érsekatya mondott, hogy 2 udvart ad, majdnem 1000 négyzetméter az a 2 udvar, 900 valahány négyzetmétert, tehát azért annak az árát is érdemes lenne a gondolatokba beletenni, tehát hozzáteszem, hogy ez a most kért forrás, ez mindazon forrás többletünkre ad fedezetet, amely egyrészt az építőanyag-ipari árak elszállásából, 20-30%-os áremelkedéséből ered, másrészt ezek a többletmunkák, közmű- és régészeti munkákban jelentkező többlet munkák, illetve az elkerülő útnak ezen munkái, és a rom rekonstrukciónak a munkáit fedezi, és a jelenlegi forrást sem használtuk még ki”

‍Dr. Körmendy Szabolcs: ”Kicsit egyébként furcsán is érzem magam, mert talán úgy 15 évvel ezelőtt Romsics Imre szeretett volna egy kis ásatást, feltáró ásatást a székesegyház környékén kezdeményezni és az Érsek úr megkért engem, hogy egy levelet írjak egy orvosi levelet, amiben arra hivatkozva, hogy a templomnak a statikája nem bírja ki, hogy azt a 2 méteres sávot kiássák a templom mellett, tehát hogy ne valósuljon meg ez az ásatás. Ez a válaszlevelem szerencsére nem jelent meg, de most azért látom, hogy többet is kibír a Székesegyház mint a kétméteres ásatási, próbaásatási sávot. (…), megjegyzem egyébként, hogy 900 évig a föld alatt megvoltak, mert megvoltak és közel 300 éve út megy rajta keresztül, akkor kicsit furcsállom, hogy pont most ez az elkövetkezendő időszak lesz, ami majd megterheli, nem az elmúlt 300 év, amikor teherautók, buszok mindenféle jármű ment arra (…) Az említett régész urat is tisztelem, bár nem ismerem, de ők nem itt laknak, eljöttek, megnézték, szép értékes, és után elmentek. Mi itt lakunk és szenvedünk abba, hogy a város másik részeit egyszerűen nem lehet megközelíteni, most már nem is tudom mióta, mert nem egy év óta nem lehet megközelíteni, és nem látjuk a végét. Most is az van, hogy volt egy tulajdonképpen, hogy van egy határidő, amiben megállapodtunk és most hivatkozva erre a kápolna koszorúra megpróbáljuk megint kitolni. Én a 10 év alatt vagy 11 év alatt azt látom, hogy mindig csak tologatunk, tologatunk, tologatunk, és nem látjuk a végét. (…) Ennek a beszélgetésnek vagy ennek a meghallgatásnak a témája, az szerintem nem az elkerülő útnak a megépítése, hanem ennek az a témája, vagy mikor kapjuk vissza terünket, mert nekünk ez a fontos (…) nem a múltat építjük, hanem a jövőt (…) Én nem múzeumot szeretnék ott a téren, egyébként vannak olyan lehetőségek valóban, Vácon is voltam gyönyörű szépen megcsinálták, megjegyzem, ott is lehet autóval közlekedni. Voltam Körmenden a Batthyány-Strattmann-kastély előtt a főteret, ott is le térkövezték, ott is lehet autóval közlekedni, persze nyilván ott nincsenek ilyen dolgok. Úgyhogy én szeretném azt, hogy minél hamarabb visszakapjuk a terünket, használni, úgy ahogy szeretnénk, és úgy ahogy az első tervbe volt”

Vörös Márta: ”A legutolsóra rögtön hagy válaszoljak, ami most látszik, az még nem úgy nem a teljes útszélesség, a barokk előtti zöldfelülettől a padoktól 2 méter az egyik oldalon, 6 méter az úttest és további 2 méter a támfalig, tehát az össze kell adni, az 10 méter. A mostani 4 méter, amit látunk az nem az, ami majd lesz, akkor se, ha itt nincs forgalom, tehát azért nem, mert ott még az alatt húzódik, ugye ami nincs leborítva az alatt húzódik, annak a csapadékvíz lefolyó rendszernek a nyomvonala és az orosz hadisír területtel érintett terület széle ez, amit ugyan nem lehetett addig megcsinálni és a támfal mellé, mivel a támfal 3,5 méter mélységben a teherbíró talajba beágyazva kell elkészüljön, semmit nem lehet közvetlen mellé rakni, hiszen azt tömöríteni kell nagy szilárdságú útra. (…) hogy annak a ki művelése, hogy milyen elkerülő út lehetséges az közösen az önkormányzattal és erre a kérdésre nem is én fogok válaszolni, természetesen ennek az útnak a műszaki és út technikai, forgalomtechnikai követelményeinek a kiművelése folyamatban van, a forrásnak a biztosítása is folyamatban van. (…) Elkészítettük és most nem az a rajz van, ami a tényleges rajz, hogyha majd a ma átküldöttet föl tennénk, megköszönném”

Szabó Balázs: “július végén, augusztus elején ott a 3. ütemnél ki lettek vágva a japánakácok, ott akkor nagy felháborodást keltett szerintem jogosan a városban. Ott kiadott ugye az önkormányzat egy közleményt, amiben ha jól emlékszem az volt, hogy ugye ki vizsgálja az ügyet és megteszi a szükséges lépéseket a felelősök iránt, hogyha ugye talál felelősöket az ügyben. Rá egy két napra ugye az egyház is egy közleményt kiadott, amiben kvázi elismerte, hogy mindenféle engedély nélkül fogott hozzá ott a munkálatokhoz, is mindenféle engedély nélkül vágtak ki a fákat.”

Dr Filvig Géza: “(…) engedély nélküli fakivágás történt (…)”

Vörös Márta: “(…) igen ezt kivágtuk ezt a pár fát, de nem engedély nélkül. Ugyanis az alap engedélybe, amely itt ugyan egy koncepció, de máshol egy építési, engedélyezési terv, abban szerepel abban benne van, csak ez a külön fakivágási engedélyt, akkor éppen nem kértük meg (…)”

‍Dr Filvig Géza: “Most a jelenlegi főtér befejezéséről, ami hatályban lévő megállapodás, arról tárgyaljon az érsekség (…) Most a jelenlegi főtérnek a befejezéséről és az, hogy igen, hogy a lakosság azt mikor kaphatja vagy vissza és mikor indulhat meg rajta forgalom, ezt kellene megtárgyalnunk”

‍Szabó Balázs: “Marad a kétirányú forgalom, akkor ezek szerint az Asztrik tér előtt, az iskola előtt?”

Vörös Márta: “(…) Nem érinti ezt a szakaszt. (…) Bocsánat a térre vonatkozóan, tehát ott van a székesegyház, ott van a múzeum, nem ez az arány, hát a múzeumnál mondtam egy a 400.000.000 a Kalocsa szíve, a többi saját forrás. Tehát nem a támogatás 3,2 az összesre, eddig.”

‍Dr. Bagó Zoltán: “(…) egyetértek Körmendy képviselő úrral, visszahozzuk Kalocsa ezeréves múltját azt mondta az építész asszony, szerintem meg nem kell visszahozni, ez meg van, ez az ezeréves múlt ez itt van, azt mindenki tudja ezt az óvodások, általános iskolások a vérükkel kapják a nevelésben, így nőnek föl. Önöknek szerintem a hitéleten kívül az lenne a dolguk, hogy az infrastrukturális körülményeket ehhez biztosítsák és a jövőre nézve, egy olyan maradandó egység legyen, amitől a polgármester úr által felsorolt érsekek sorába, akár 100 év múlva Bábel érsek úr is helyet kaphat, mint nagy építő, de az úgy nem fog menni, hogy időközben teljesen elvesztik a társadalmi támogatásukat ebben a városban. Csúsztak a határidők, emelkednek az építőipari árak, nem sikerült, egy évig állt, nem szereztünk pénzt… Mindenben igaza van, de ettől még a projekt sajnos sikertelen. Valamikor azt kell mondani – nem azt, hogy épp egy ilyen műemlék bizonyítja a városnak az ezeréves múltját – azt kell mondani, hogy elnézést kérünk, nagyon szerettük volna, meg akartuk csinálni, egyedül nem tudjuk, pénzt nem tudunk rá szerezni, határidőre nem tudjuk megcsinálni, nem tudjuk betartani az önkormányzat felé vállalt feladatokat, valami megoldást keresünk erre. A megoldás nem az, hogy Önök majd fognak kérni a Minisztériumtól 800 milliót, és ha az majd bejön, akkor, majd lesz elkerülő és addig a tér le van zárva. Akkor itt hagy szakmázzak, én a gödöllői Egyetemnek vagyok a címzetes docense, és egyébként regionális gazdálkodással foglalkozó kutató vagyok, a városfejlesztés, a város finanszírozás, a tájépítészet egyébként nekem közel s távoli érdeklődésem és szakmám. Ez a főtér ez közlekedési infrastruktúrailag egy dugó ebben az ezeréves gyönyörű kisvárosban. Ha ezt valaki meg akarja kerülni – mint ahogy a Török Gusztáv polgármester úr idejében is volt egy ötlet – azt meg kell tervezni, pénzt kell rá szerezni, meg kell kérdezni a lakosságot, hogy akarja és meg kell csinálni. Önök ezt a dugót, ezt végérvényesen beleszorították ebbe a város közepébe, 8 éve ott tartják, vagy 7 éve, vagy 10 éve, vagy 11 éve, nézőpont kérdése, 7 éve biztos. Ezt a dugót most már a helyi lakosság nem tűri tovább. Én azt mondtam, amikor legutoljára kint voltunk helyszín bejáráson, hogy az, hogy európai szintű város volt akkor Kalocsa – szerintem most is az, és ez nem ettől a projekttől függ. A Katona háznak a sarkán ugyanúgy, mint ahogy az olaszországi sikátoroknál egy sávon, táblával jelzett váltakozó forgalommal, sebességkorlátozó guruló forgalommal, de egyébként a főtéren kétirányú forgalommal, kell a közlekedést megoldani, mert ebben a városban ez máshogy nem oldható meg. Én nagyon szurkolok, és van is rá ötletem arra, hogy hogyan szerezzük 800 milliót, 1 milliárdot, nem tudom mennyit, de kérem tisztelettel polgármester úr, ezt most már ne az egyházmegye csinálja, ezt a város csinálja! Kérjen a város erre forrást, keressük meg az országgyűlési képviselőket, keressük meg a kormányt, ezt a problémát most már a város vegye kezébe, és, hogyha erre kapunk pénzt, akkor a város a saját tulajdonán közmű-kiváltásokkal, ha kell telek adásvételekkel, tervezze le ,oldja meg, és 2 év alatt, 3 év alatt, ha úgy adódik, akkor lehet, hogy le tudja finanszírozni, ha kap rá pénzt. Ha nem tud, azt tudom, hogy az egyházmegye miért tudna kapni. 150 milliárd Ft ment ki az elmúlt egy évben egyházi projektekre, határon túli egyházmegyéket is milliárdokkal támogat a kormány. Kalocsa városában is az érsekség egyébként szemmel látható forrásokat kapott és ennek gratulálok, és mindenki örül neki, de sajnos ettől a főtér még ugyanúgy áll forgalom technikailag és társadalmi közérzet szempontjából is, mint ahogy 7 évvel ezelőtt! Ennek most véget kell vetni! Köszönöm szépen!

Vörös Márta: “Ideiglenes, egyirányú elkerülő utat lehet csinálni, fizikailag, de gyalogutat mellé nem lehet. Azért ha kérném azt a rajzot, amit, azt közelebbi rajzolt ahol szerepel egy kód…(…) Visszatehetjük azt csak a rom és a fal, a Katona István házfala között van 5 méter. Tehát ez az 5 méter az, ami fizikailag a romot el kell kerülni ahhoz, hogy ne sérüljön, bármilyen ideiglenes megoldás az ezen belül kell maradjon, ez csak és kizárólag úgy valósítható meg, hogy ha az egyirányú egysávos ideiglenes út mellé nem teszek gyalogos járdát (…) még annyit hadd válaszoljak közben felmerült egy kérdés, hogy milyen egyéb kiváltásokat érint az elkerülő út. Nem érint más közműkiváltást, egyetlen egyet, egy víznyomócsövet az is, az érsekség a Katona István ház udvarán keresztül.”

Dr. Bábel Balázs: “Erre a részre van forrás, amit most csinálunk, még nem is fogyasztottuk el.(…) Amit erre kaptunk, azt még nem költöttük el azt az 1 milliárdot az még nincsen kötve, csak hogy reagáljak rá, hogy a hotel. Az az érsekségé volt, mindenkinek volt restitúciója, csak nekünk ne legyen? Mi azt kaptuk vissza, ami a miénk volt. Most itt az 1 milliárd nincs elköltve, hanem azt kértük, hogy még ugye miután meg növekedtek az árak, ahhoz segítsenek, illetve ahhoz, hogy legyen elkerülő út, ezt nyújtottuk be, de azt a pénzt, amit kaptunk a térre azt még nem éltük föl.”

Szabó Balázs: “mióta tetszik tudni, hogy nem tartható ez a határidő?”

Vörös Márta:”Nem mondhatok, én tudom, hogy mennyi idő alatt fizikailag mennyi idő alatt építenénk meg ezt az utat, mert 1000 négyzetméter tudom, hogy mennyi idő nekünk, ez egy éven belüli idő ezt itt csak most mondom, hogy pedig érint 2 utcát 2 ingatlant, az alsó utca Kígyó, nem kígyó, milyen utca az alsó? A Petőfi Sándor alja azt hiszem, a Hunyadin egy pici terület, és a zöme az út. Eltudnánk kezdeni az útépítést, a saját területünkön belül, tehát már most, hiszen ott van a gép, ott van az ember és még egy a térhez való összes anyagot megvásároltuk, az összeset.”

‍Dr. Bagó Zoltán: “Igen tisztelt főépítész asszony, senki nem akar önből vagy az érsekségből fekete bárányt csinálni. Pláne nem itt a testületi ülésen, ezt szeretném nagyon hangsúlyozottan jegyzőkönyvbe mondani! Feltennék egy teoretikus kérdést. Képzelje Ön magát a mi helyünkbe, minket kalocsai önkormányzati képviselőnek választottak azért, hogy Kalocsa város vagyonával gazdálkodjunk felelősségteljesen. Nekem van, – ne ingassa a fejét, mert erre választottak minket – legyen kedves abba a feltételes/teoretikus szituációba képzelni magát, hogy a játszótértő, tehát a volt Béka presszótól, a hídon keresztül azt Astríceum és a Kastélynak az udvarán keresztül én szeretnék csinálni egy bicikli utat, mert az jó. Az jó a gyerekeknek, az közérdek és pont ott hátul át fogja vágni a kastélykertet az Ön tulajdonát, és el lehet biciklizni a hídon keresztül majd az Érsekkertbe úgy, hogy ott Astríceum területén és a kastély területén megy majd a bicikliút. Én azt mondom önnek, hogy nincs rá pénzem, van rá 9% saját forráson, de majd szerzek, de legyen kedves velem Tisztelt Főépítész asszony most aláírni egy megállapodást, egy szerződést, hogy én ezt megtehetem, és ezek után 10 évig én csinálhatom azt a bicikliutat a Kastélynak az udvarán, és az Astríceumnak az udvarán. Elképzelte? Akkor érti, hogy nem tudjuk megoldani, értse meg, hogy bármennyire is támogatható lenne a régészeti elképzelése, a turisztikai elképzelése, az egyházmegyének az eddig befektetett forrása, energiája, nonszensz, amit most így ma tetszettek kérni ezzel az elkerülő úttal. Nem tudjuk, egyszerűen kezelhetetlen, jogilag kezelhetetlen és az idő múlása miatt, már nem is tartjuk jó ötletnek. Koncentráljuk arra, amit polgármester úr is a Szabó képviselő is mondott, lejár a megállapodásunk december végével, van forrás/nincs forrás, megvan rá a forrás/nincs meg rá a forrás, vissza tudjuk temetni/nem tudjuk visszatemetni, mi lesz december vége után?”

‍Dr Körmendy Szabolcs: “Érsek úr többször hangsúlyozza, hogy a város nem adott semmit. De, a város adott. A város odaadta a város központját, ami négyzetméter szempontjából is egy hatalmas terület, a város szívét rábízta az érsekségre, mert bíztunk, mert bíztunk és odaadtuk az egyik legféltettebb kincsünket, aminek eszmei értéke is van. Nyilván területi értéke, ha már szó volt arról, hogy hány négyzetmétert kapna az elkerülő út a Huber-házból meg a Hunyadi 2-ből, négyzetméterbe ez is azért rengeteg, hogy odaadjuk, hogy igen. A pénzt, én értem, hogy az érsekség is adott, de nagyrészt állami támogatást, az pedig az adófizetők befizetett pénze, a miénk (…)”

Dr. Vincze András: “a szeptemberi bejáráson igen, elhangzott ez a kérdés kétszer is. Egyszer a betonvasak mellett állva, egyszer pedig hátul itt ennél a sarokrésznél és akkor kifejezetten az volt rá a válasz, hogy nem veszélyezteti semmi a december 31-i időpontot. Jól emlékszem rá. Szót pedig csak azért kértem, mert tettem fel egy kérdést és arra nem kaptam választ. Kérdeztem, hogy mi lesz január 1-jén, tehát mire készül, a gondolom, hogy ezt a vész-forgatókönyvet is átgondolta az érsekség és mit fognak tenni?”

Vörös Márta: “Erre csak annyit, hogy építési engedély alapján építünk, nem óhajtunk megállni”

‍Dr. Filvig Géza: “Nyilván itt az érsekség megcsinálja ezt a beruházást és szó van arról, és ezt kik fogják használni, turisztikai szempontból (…) Azért mondtam, hogy hagyjuk ezt a képet, mert itt van egy kétsávos út. Igen, itt van ez a 2 sávos út és itt vannak ezek a romok (…) Amikor a tervezés történt, amikor az engedélykérés történt, amikor a megállapodás aláírás történt, akkor is erről a közlekedési útvonalról beszéltünk, ezért is került bele a megállapodásba, hogy és a 3. oldalon szerepel: a felújítással érintett területen közforgalmat továbbra is biztosítja. Ez az érsekség vállalása úgy, hogy benne van a december 31-i határidő! (…) Érsekatya is ezt megerősítette, hogy az érsekség kijelenti, hogy a Szentháromság tér felújítási munkáinak befejezéséhez szükséges anyagi fedezettel rendelkezik (…) és 40 nap van a határidőig és akkor nem tudjuk, meg nem látjuk. Mikor más közvagyonán dolgozunk, én nem tudom, hogy ez kinek a hibája, nem tudom, hogy kiknek a hibája, de így nem lehet hozzáállni Kalocsa város lakosságának a vagyonához, hogy nem tudom és majd kényelmi helyzet, hogy elkerüljük a várost, nem, hát ez egy közlekedési útvonal erre jár katasztrófavédelem, a tűzoltó a mentő, minden. Igen fölajánlotta azt az önkormányzat és a város azt elfogadja, hogy egy súlykorlátozással, korlátozott forgalommal menjünk át a főtéren. Sokkal nagyobb, sokkal nagyobb régi öregek is azt mondták, sajátodra arra vigyázni kell, a máséra meg még inkább, és ezt most nem látom sajnos. (…) Én nagyon szerettem volna már a Halott Pénz koncertet megtartani a főtéren, de valamilyen más kulturális eseményt, nem tudjuk. Én nagyon szerettem volna már a korcsolyapályát felállítani a főtéren, nem tudjuk, nagyon szerettem volna már ott adventi ünnepséget tartani, nem tudjuk.(…) Változatlanul szálláshelye nincs Kalocsának. (…) Önök se zárkózzanak el attól, hogy az eredeti megállapodásnak megfelelően elvégezzék a beruházást. Igen ezt a tervet kell megvalósítani, hogy itt kétsávos út mehessen. (…) Kalocsa lakossága használni szeretné ezt a teret, ezért kötöttünk egy megállapodást, egy határidővel van egy terv mellé rakva és ezt most nem rakhatjuk be a fiókba minthogyha soha nem történt volna. (…) Teljesen válasszuk ketté a jelenlegi főtér befejezést, a jelenlegi út megindítást és az elkerülő útnak a kiváltásának lehetőségét (…) javasoltam azt, hogy kössünk megállapodást, állapodjunk meg határidőben, amelynek a betartását szeretném kérni, köszönöm szépen!”

Vörös Márta: “Egy mondattal, utána Érsekatya. Bocsánat annyi, hogy mi megélni kívánunk és szeretnénk élni azzal, hogy a többletmunkánkra fordított időt megkapjuk. Ugyanis az nem egy hónap, nem kettő. A többletmunkák azon közmű-kiváltások is, és a régészeti munkák és igen határidőt jelentenek. Szeretnénk ezzel élni, és ezt be is fogjuk nyújtani.”

Dr. Bábel Balázs: “Annyit mondok, a kampányba sok évvel ezelőtt, úgy volt, hogy ’14 bemegyünk a hídon, ’14-ben, emlékszem rá. Most 21-et írunk, ma az építkezésbe sokszor rajtunk kívülálló okok miatt, nem tudunk előre lépni. Egyet mondok, figyeljék meg, Kalocsán, ha így állnak hozzá, sose lesz tiszta ivóvíz! Mert ahhoz borzasztó sok pénz kell, és türelem kell mindenkinek, hogy kiváltsák azokat a vízvezetékeket, aminek még térképe sincs rendes Kalocsán. Se gáznak nincs, se a szennyvizek nincs rendes térképe Kalocsán. Én hazamegyek Dabasra, ásványvizet nem veszek kezembe, mert tiszta a víz, itt Kalocsán, ha így állnak hozzá, hogy most ez egy, most a lakosság így-úgy, nem lesz sose tiszta víz. Nem lehet kiváltani, úgyhogy, hogy most ez az érzékenységét, minden csúszik a mai világban, minden. A rajtunk kívül álló okok miatt, tehát az, hogy többletmunkák voltak megcsináltuk, vártunk mindenre. Ez olyan volt, hogy éjszakáink tönkre mentek ebbe, hogy itt ezzel viaskodunk. Én azt mondom, itt közösnek kell lenni hát az érsekség nélkül Kalocsa nem lett volna. Az Érsekkert most is, a mi nevünkön van, az egész Érsekkert. Odaadtuk, ha kivennék az egyházi épületeket, amit elődeim építettek mi maradna Kalocsából? Nekünk össze kell dolgozni, nem szét, hogy veszekszik az érsekség meg a Polgármesteri Hivatal. Össze kell, hogy ha megszerezzük a támogatást, mint ahogy ezt is megszereztük, mi nagyon szívesen átadjuk, hogy itt a pénz tessék megcsinálni az elkerülő utat. Oda adjuk a pénzt, tehát ha és én komoly ígéretet kaptam rá, hogy megkapom. Van reményem rá, és ha megkapom, én átadom polgármester úrnak azt az összeget, amiből megcsinálja az utat. Nem kezdtünk soha semmi olyanba, amihez ne lett volna állami támogatásunk. A mérnökasszony közgazdász is elvégezte az egyetemet, meg én is paraszti ésszel tudom, hogy olyanba nem kezdek bele mihez nincs. A pénzt, amit kaptunk még nem költöttük el az 1000 millió forintot, nem költöttük el, csak még munkálatok vannak.

Dr Filvig Géza: “mi egy dolgot kell, hogy kérjünk, ezt a megállapodásnak a betartását, semmiféle plusz nem kérünk”

Dr. Bábel Balázs: “Nem látunk előre”

‍Dr. Filvig Géza: “Én megértem, megértem, én mást nem tudok most jelenleg mondani, mind a hatályban lévő megállapodásunknak a betartását, ezt szeretném kérni. Hangoztatom, hogy nagyon-nagyon sajnálom, hogy ilyenekről kell beszélnünk, itt november 22-én és nem arról, hogy év végén milyen átadóünnepséget tudnánk tartani a főtéren, sajnálatos.”
⛪️Vörös Márta: “Egy nagyon rövidet. A térnek minden burkolt pontja alkalmas arra, hogy gépjárműforgalmat azon át lehessen vezetni. Az elkerülő út megvalósulásáig a téren ki lehet jelölni biztonsággal olyan útvonalat, amin ezen idő alatt át lehet közlekedni gépjárművel. A téren. (…) de van műszaki megoldásunk arra, hogy áthidaljuk ezt az időszakot. Visszatérve arra a kérdésre, hogy lehet-e valamit tenni december 31-ig, hogy forgalmat biztosítsunk a téren, lehet.”

‍Dr. Filvig Géza: “Köszönjük szépen! Ez egy biztató dolog, hogy ha lehet, akkor annyit tudok ehhez hozzáfűzni, hogy akkor rendben, ez a vállalás is a megállapodásban, úgyhogy örömmel és köszönettel vesszük.”

Dr. Vincze András: “Köszönöm szépen, és ez egy nóvum, ami most elhangzott az építész asszony szájából, ezért is kértem szót, akkor meg tudná mondani a testületnek, hogy milyen nyomvonalra és forgalmi rendre gondol?”

Vörös Márta: “Most nem szeretném pontosan, de holnap reggelre itt van a rajz”

Ezek után a Testület egyhangúlag úgy döntött: Kalocsa Város Önkormányzatának Képvisel-testülete, A Kalocsa Város Önkormányzatának tulajdonában lévő 1019/3, 1019/4, 1018, és a 1049/2 hrsz. alatt felvett ingatlanok felújítási munkálataihoz szükséges tulajdonosi hozzájárulást 2022. január 1. napjától nem hosszabbítja meg, és felkéri a Kalocsa-Kecskeméti Fegyházmegyét, hogy a Kalocsa Város Önkormányzatával 2021.január 13 napján kötött megállapodás szerint 2022. január 1. napjával adja vissza a területek birtokát az önkormányzat részére.

A többi már történelem – de 3 hét alatt Kalocsa élete végérvényesen megváltozott.

Folytatom…